PhotobucketPhotobucketPhotobucket
Showing posts with label food. Show all posts
Showing posts with label food. Show all posts

Wednesday, March 12, 2014

Baked Mac & Cheese~(resepi)


Bismillahirrohmanirrohim...
Assalamualaikum u'ols.Lama sungguh Ell tak menulis n3 di blog.Tak tahulah kenapa agaknya.Mungkin rasa malas nak membebel2.(padahal bukan bercakap pun,type je). Baiklah,hari ni Ell nak share resepi seperti tajuk diatas ye puan2...hehe

Tapi nak bagitau lah kan,resepi ni inspirasi dari rancangan Diners,Drive-Ins and Dives @Food network. 
Host dia Guy Fiere yang rambut putih,badan besar tu.Ell layan jugak rancangan ni sebab dia pergi restaurant yang best2 utk dia cuba.ala2 jalan2 cari mkn lah gitu...Dan ada satu episod ni Ell tengok tahun lepas pasal cheese ke apa..ntah lupa dah.Pastu dia pergi review kat satu restaurant yang specialty dia baked mac n cheese.Super cheezy u'ols....meleleh!



Ok..resepi ni Ell alter ikut tekak melayu lah ea.Idea ni pun datang dari sister in law yang bagi resepi lasagna...dia kata bubuh sket rempah kari daging.Resepi asal restaurant tu guna cheese sesaje.Pasta sauce ni Ell nye taste ye.Let's cekedaut u'ols...:)

Bahan2:
~200gm macaroni(dicelur sampai lembut)
~130gm butter(separuh saiz butter biasa)
~2sudu mkan tepung gandum
~susu segar 1/2 liter(500ml)
~2biji bawang besar(potong dadu)
~3-4ulas bawang putih (dicincang)
~daging cincang
~cendawan tin 3-4biji dihiris (ikut suka)
~mix herbs atau apa saja perasa yang u'ols suka.seperti oregano,bay leaf,basil dan seumpamanya.
~1/2 tin kecil tomato puree.
~2sudu makan serbuk kari daging.
Seketul kiub pati ayam/daging.
~200gm mozarella/parmesan cheese parut (campur 2-2 pun ok)
~sedikit minyak zaitun untuk menumis.

Cara2:
1.celur macaroni sampai lembut,toskan.



Sos putih cheese
2.Panaskan susu,jgn mendidih.
3.Dalam periuk lain,cairkan butter,sebelum mencair masukkan tepung dan kacau cepat2 dengan hand whisker.Tutup api.
4.Masukkan campuran butter dan tepung tadi kedalam susu hangat dan kacau cepat2 supaya tidak berketul2.Pastikan api dalam keadaan kecil ke sederhana ya.
5.Masukkan separuh kiub pati ayam,kalau suka sedikit lada sulah.Kemudian masukkan segenggam kecil cheese parut.Kacau sentiasa supaya tidak berkerak.Agak2 dah pekat seperti yang dikehendaki,tutup api.Ketepikan.


Sos pasta tomato
6.Panaskan minyak,tumis bawang putih dan bawang besar.Masukkan daging cincang.
7.Lepas tu masukkan serbuk kari dan tumis agak2 garing.
8.Masukkan separuh lagi serbuk pati ayam.Kacau sebati dan masukkan tomato pes/puree serta cendawan.Kalau suka masam boleh bubuh tomato lebih.Perasakan seperti bay leaf atau seumpamanya.
9.Kalau rasa pekat,boleh tambah sedikit air.sket je ya.agak2 sesenduk.Biarkan sehingga daging masak.
10.Boleh masukkan terus macaroni yang dah siap dicelur tadi.Kacau rata2.

Ok,cara nak sediakan.
1.Sediakan bekas aluminium/caserol(pastikan boleh dibakar dlm oven) 2.Tuang sedikit sos cheese kat dasar tak kenang dek untung..eh!.
3.Tuangkan macaroni yang dah bergaul sebati dengan pasta sos tadi.
4.Tuangkan baki sos cheese dilapisan atas.
5.Taburkan dengan parutan cheese.
6.Bakar dalam oven sehingga cheese cair dan keperangan.Lebih kurang 15 minit dgn suhu 170'c(anggaran) .

Ok,siap bakar...TING! oven dah bunyi,makan panas2 mmg mabeles.

Selamat mencuba.






Baked Mac & Cheese~(resepi)

Monday, June 17, 2013

Bahulu Pecak(resepi)

Bismillah..
 Bahulu pecak teramat lah susahnya nak jumpa melainkan kalau u'ols pergi ke rumah orang2 bugis yang ada 
majlis2 keramaian atau kenduri kendara.Tapi kuih ni adalah bukan kegemaran kanak2.Ell buat ni 4-5 hari baru habis.

Asal usul kuih bahulu pecak ni tidaklah Ell ketahui sebab tak mengkaji.Tapi pecak dalam bahsa bugis tu bermaksud banjir atau lembab atau basah.Ha,gituler kot.Orang2 'lama' memang suka kuih ni.Mak mertua Ell lah.Manis je muka dia bila Ell buat bahulu pecak ni.Semanis kuih ni...ya! amaran keras! kalau ada penyakit kencing manis silalah hindari dari kuih ni.Sebab kuih ni super manis sampai kan besar kemungkinan kencing u'ols pun akan dihurungi semut sebab terlalu manis.hahahah.




Ok,bahannya dan caranya mudah je.Tapi kenapa ekk susah na nak jumpa.keliling rumah Ell ni adalah beberapa jiran bugis,so...mgendenglah resepi ni..Meh Ell share kat sini ye.

Bahan2:-

10 biji putih telur size B
1 cwn beras pulut(disangai dan dikisar halus,kemudian diayak)
1sudu teh baking powder

baca dah bahan2 nya? simple kan?tapi mungkin sebab kuantiti telur n nak mengolah beras pulut tu yg leceh kot.Tu pasal lah org malas nak buat...

Cara2:-

1.Jerang pengukus,dan panaskan acuan yang telah disapu minyak.Seeloknya acuan 4segi.
2.Pukul telur sehingga putih pekat.
3.masukkan baking powder.
4.masukkan tepung pulut yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit.
5.Masukkan adunan kedalm acuan yang telah dipanaskan tadi.Kukus selama 45 minit.

untuk pecak:-
6.masak air gula melaka bersama sedikit air.Sejukkan.
7.Kuih yang sudah dimasak,disejukkan dan dipotong anggaran setengah inci.Kemudian direndam dalam air gula yang dah sejuk.
8.Simpan dalam fridge,Makan sejuk2 untuk kenikmatan yang berganda.

Silalah Mencuba.Bayangkan yang u'ols sedang menghisap madu lebah bersama sarangnye ketika menikmati kuih ini.hehe



Bahulu Pecak(resepi)

Monday, April 15, 2013

Peri-Peri Chicken ala Nando's~Resepi

Assalamualaikum...
Hai.Pelik benar lah. kejap kata sayang kat blog,tapi asyik tinggal2 je.But don't be khuatir ye blog,Puan LadyEll masih setia dgn kamu.:P

Ok,since Ell upload gambar ayam panggang peri2 ala Nando's kat Fb aritu,ada plak yg mintak resepi kan.Kat sini dengan ikhlas nya Ell nak share kan resepi tu dengan u'ols yang sedang membaca n3 ni.:)
Katanya,resepi ni asal dari orang portuguese."The sauce itself has its origin marked at Portugal,it is widely used in African countries like Angola,Mozambique and South Africa" katanyer....Kemudian restoran yang pertama yang menyebarkan menu peri2 chicken ni adalah Nando's di South Africa.Dan restoran ini telah di franchise kan.Gitulah perkhabaran nyer...

Ok,jom semak resepi


BAHAN2:-

4 sudu makan minyak zaitun
4-10 biji cili padi merah (depends pada tahap kepedasan yg u'ols nak)
1 1/2 sudu mkn bawang putih kisar
1 biji perahan lemon
1 sudu makan paprika
sehelai daun bay kering(ada jual kat pasaraya yg kering)
1 sudu teh oregano
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh lada sulah
1/2 ekor ayam

CARA2:-

1.Campurkan kesemua bahan2 kecuali ayam.Kisar sehingga halus
2.Kelar2kn ayam dengan pisau
3.Tuangkan 1/3 sos keatas ayam dan gaul sebati.Perapkan ayam sekurang2nya sejam hingga semalaman.
4.Panggang kan atau bakar didalam oven.
5.Untuk memanggang didalam oven,panaskan oven terlebih dahulu pd suhu 170'c.
6.Alaskan dulang pembakar dengan aluminium foil,kemudian susunkan ayam yg dah diperap.Bakar selama 15minit,terbalikkan dan sapukan lebihan sos.Bakar lagi selama 10 minit atau sehingga ayam masak.
7.Hidangkan dengan peri2 sos tadi.

Ok,resepi ni Ell guna untuk sekor ayam sebab Ell dah ada sos dalam botol yang dah siap beli dari Nando's.If u'ols peminat peri2 chicken,pls try this recipe.Ell jamin tak mengecewakan sbb rasanya persis dengan Nando's.

Ell hidangkan Peri2 chicken ni bersama nasi sayur ala2 Nando's mediterranian rice.(sori lupa snap) Tapi Ell masak main hentam je macam nasi sayur.:D and dengan kentang goreng layyonaise(bukan resepi Nando's)


 Kentang Goreng Layyonaise

Nak sediakan ni senang je.
3 biji kentang dipotong dadu
Sesudu makan bawang putih kisar@5 ulas bawang putih dicincang
Sesudu makan lada hitam
sedikit garam
sedikit gula
minyak untuk menggoreng

1.Mula2,gorengkan kentang tadi kedalam minyak yg panas.Bila agak garing,angakat dan ketepikan.
2.Gunakan minyak yg sedikit untuk menumis bawang putih.Bila naik bau,masukkan lada hitam dan kentang yg dah digoreng.
3.Taburkan garam dan gula,gaul rata2.Sedia untuk dihidang.


Ok,U'ols...Selesai. Sape2 yg belum masak tengahhari tu,boleh mencuba.:)




Peri-Peri Chicken ala Nando's~Resepi

Friday, February 01, 2013

Kek Coklat Parut~(resepi)




Assalamualaikum...

Walah2...lama sungguh tak bermanja2 dengan belog.Sampaikan Tahun 2013 belum ada satu pun sebarang catitan di blog yang katanya 'sayang' ni.Haha.Apa2 pun,hari ni tiba2 bersemangat sebab earning kat nuffnang ada hasil walaupun lama terbiar.Kesian kan.

Ok lah hari ni nak share resepi yang Ell dapat dari anak kepada sepupu en.suami.Resepi ni simple je,tapi sedap nya boleh tahan jugakla.Sekali pandang sebijik macam kek pisang.Tapi yang nampak macam pisang tu sebenarnya coklat parut.Mari Ell nak share resepi ni dengan u'ols.Siapa yang rajin membaking tu boleh lah terai resepi ni.

BAHAN-BAHAN:-

250gm butter
300gm gula kastor
6 biji telur
340gm self raising flour
1sudu kfc vanilla esen
6sudu besar susu pekat manis
1 bar coklat van houtan(brand lain pun boleh)


CARA-CARA:-

1.Panaskan oven dengan suhu 180'c selama 30minit.


2.Pukul butter bersama gula sehingga kembang.

3.Letak telur sebiji demi sebiji.Letak esen vanilla.

4.Campur tepung sedikit-sedikit.

5.kemudian,letak susu pekat.Tutup mesin pemukul.

6.Sagat/parut/grated coklat bar dalam adunan,dan gaul manja dengan menggunakan spatula.

7.Bakar selama 45minit dengan suhu 160'c.Atau sehingga masak.ikut keperluan oven masing2.


Yang Ell buat ni mungkin lain kali boleh kurangkan masa membakarnye..sebab nampak macam terlebih masak sangat.Apapun rasanya sangat simple sesimple caranya..


SELAMAT MENCUBA!






Kek Coklat Parut~(resepi)

Friday, June 01, 2012

Ayamas Cafe Tmn University

 Assalamualaikum...

Ell nak komplen pasal Ayamas Cafe kat Taman University,JB.Kalau ada sesiapa yang berkenaan baca ni,sila ambil perhatian.Ceritanya hari yang we'ols hantar Marsha ke Seminar Syahdu tu,we'ols tak terus balik.Encik suami ada sket kerja kat area situ.

Ngam2 time lunch..semua anak-anak dah bunyi kata lapar.Singgah lah kat Ayamas Cafe tu.


1-En.Suami yang order.2 ekor ayam dan 3 nasi sahaja.Mula2 order, pekerja(perempuan) tu dah faham dah.Tiba2 datang pekerja lain(lelaki) potong ayam lain masuk dalam bekas nasi.En Suami terangkan lagi yang dia dh order 2 ekor ayam ngan nasi asing2.Ok,settle nampak macam faham.Tah tak tahu sebab apa servis punya lambat sampai kene tunggu setengah jam.Ok kami faham...mungkin ayam baru panggang.


2-Pengurus Cafe tu budget bagus sangat ke sampai nak tengking2 n marah2 staff dia kat depan customer?Cakap lembab lah,itulah,inilah.Kesiann...Sapa yang tak malu.Kot ye pun nak marah,tunggulah time takde customer atau kalau tak tahan nak marah sangat gi dalam bilik.


3.Yang ini, Ayamas kene study sket ya.Janganlah letak ayam tu dalam kotak yang macam kotak pizza tu.Alamak aiii....putuslah selera bila bukak2 kotak je tengok kotak tu berlemuih semacam.Kering dah juicy  ngan moist ayam tu serap kat kertas kotak tu.

 Rasa ayam ni dah sedap dah...

 Tengok arr...tak boleh nak angkat langsung..sah2 bolos.Plastik dia jgn cakaplah....berminyak,berlendir semua ada.

 Ni nasi dia.kalau ayam nya diletak dalam bekas macam ni jugak kan ke bagus...tak pun bekas yang banyak compartment tu.Sebelah nasi,sebelah ayam sebelah sos.Pastu kuahnya bungkus dalam plastik macam beli kat pasar lambak je.Adeiii...lemah betullah

Ha tengok! koyak dah.

Gambar ni semua ambik bila dah balik rumah.Konon2 nak makan dalam kereta je,sambil2 en suami ada kerja tu.Tapi kalau dah gini rupanya...mana nak selesa kan...selera pun putus.Tapi sebab anak2 dah lapar,kasi jugaklah seketul 2.Dina habis lah dengan sebekas nasi tu.


Sempat tangkap gambar ni sebelum blah dari tempat tu..huhu.





Ayamas Cafe Tmn University

Tuesday, November 09, 2010

Terlanggar Pantang~


Aduih,dugaan apakah ini? Disaat tengah berseronok dengan diet terpaksa aku mencurangi disebabkan briyani kambing ibu mertuaku ini.Aduh2 tak bleh tahan terpaksa jugak jamah sesudu sejam sebab tak boleh tahan setakat mencium bau wangi nasi briyani itu...

Mata ku ,hidungku dah digoda dengan aroma nasi briyani ni.U'ols bleh tahan tak?

Meh kasik closeup sket..Dengan nasi yang "ermm panjangnyerrr nasik2 tu" tu membuatkan hidung terjungkit2 menghidu bau.

Fresh from da periuk..briyani kambing made by MIL.Tapi kalo tak yah kambing ni pun tak per...

Nasi ni yang sangat memanggil2..maklumlah dh berapa hari tk menjamah nasi...


Hancur diet yg kononnya berkobar2 mcm kene bakar..Lepas ni nak sambung diet ke..nak start all over balik ekk.Tak pun tak diet lagi boleh? :D
Tak per2 minum air limau nipis bnyk2..:)

Nilah die nyer..MIL ni rajin na memasak...tak tau ke ank menantu die ni tgh diet..ewah,menyalah mertua pulak..MIL ni masak briyani ni sbb dia dgn mak Ell nk terbang ke Jakarta u'ols..nk bawak bekal ke KL katanya...tinggalkan lh sket untuk org2 yg tinggal ni.:)

Sebelum terbang tu tido semalam kt rumah cucunya di Bandar Tun Hussien Onn.Alih2 kene postponed pulak la 2-3mlm...Airport Jakarta terpaksa tutup sbb jerebu dh melitupi seluruh kawasan airport dek kerana debu gunung merapi yg meletus tu.Tido pulak kat rumah anaknya di Shah Alam 2mlm...

Alhamdulillah,penerbangan berjaya diteruskan semalam pd pukul 5.30 ptg dn selamat sampai di Jakarta lebih kurang 8mlm..MIL ke Jakarta atas tujuan berkunjung ke rumah anak sulongnya (sekali harunglh tu melancong)yg dh hampir 6 thn menetap kat sana.Bonda ku pun tk lepaskn peluang..org dh offer..:) Anak sedare MIL dgn suaminya pun nk ikut sama.Jadi mereka ber4 berseronoklh disana selama 8hari yer...:)



Terlanggar Pantang~

Monday, January 04, 2010

An Evening @ Mandella

Monday,Jan 4,2010


Penggal persekolahan dah start,makin bz lh nmpk nya parents semua kan..selamat mengajar dan mendidik kpd para cikgu2.Ell beruntung jugak,sbb hal ank2 ni semua hsbn yg uruskan.Ell cuma sediakan pakaian, sarapan n bekal ank2 kesekolah je.Seronok tengok ank2 ni exited nk gi sekolah.Kadang2 parents ni lagi kelam kabut dr ank2..:) Mudah2an hati ank2 kita tenang dan lapang menerima pelajaran.
Ada antara u'ols yg tau, Ell kan berhajat nk mkn seafood..k Ell nk share dgn u'ols, Nak dijadikn cerita kebetulan hari jumaat BIL4 n his wife ada balik kampung,we'ols nk meraikan his 1st wedding anniversary(26th Dec).So,semalam d'ols tunaikan lh hajat Ell ni.Yang ngengada tu pulak tempat yg nk pekena seafood tu adalah satu2nya tempat yg Ell hajatkan.Tak mau dh tempat lain,melainkan restoran ni saje. :D
Walaupun jauh nun diceruk kampung,Ell tak dulik..Ell nak jugak.Bukannya apa,dulu sekali Ell n hsbn pernah mkn kat situ dgn kwn2 badminton team hsbn,so mmg teringat2 je tambah pulak ada sekali time Ell gi klinik, misi kat klinik tu asyik sebut2 je.aish,mana bleh tahan..itu dh menggugat nafsu mkn Ell tu. :D

Lokasi:
Mandella Seafood,Tanjung Bin,Pontian Johor.
On the way ke Kukup kat Tg Bin Area. be aware of Mandela Seafood signboard,kaler kuning,sebelah kiri jalan. Jangan tanya Ell mcmana derang leh came-up dgn nama Mandella ni. Apa pn perjalanan dr main road nk msuk ke restoran boleh dikatakan mencabar especially kalau u'ols datang pada waktu malam.tengok jelah gambar yg Ell tunjuk kat atas ni. Last time Ell dtg sini pd wktu mlm. Masa tu Ell trtnya2 mana jugalh dlm gelap ni nk gi cari mkn jauh2 ceruk kg/hutan.Tp bila sampai je tpt tu...fuh..mmg betul2 tk sia2 dtg dari jauh. Lps tu dgn mknn dia yg tramat lazat mmg tdk mengecewakan sesiapa yg dtg. Serious..
Dah sampai...dlm hati Ell ni,ermmm nk melantak puas2.:)
U'ols boleh amik phone no ni utk membuat sebarang tempahan,coz kalau u'ols plan nk kesini waktu malam..biasanya fully booked.Walaupun we'ols dtg waktu petang,tp dh siap tempah meja awal2.
While waitin'..
Hehehe..muka dak Aryan ngan spec kakak dier.Owh,itu mama2 nyau dh jadik sahabat dak Aryan ye..
Tadaaa..menu pertama yg sampai kemeja we'ols.memandangkan nasi pun lum ada,we'ols meratah dulu cicah ngan sos.krup krap2(sila meleleh ya..)
Sotong goreng tepung (large) : RM18

Sayur kailan goreng belacan:RM8
Their famous dish..TomYam! We'ols order large portion of TomYam udang.Ada mcm2 jenis tomyam tau.Alamak aih..udang dier kemain bnyk..tk hbis2,selak2 ada-selak2 ada. Ell rasa brkilo udang besar agaknya dibubuh dlm tu.Maknanya penuh udang sesaje lh ye. Set nih anggaran utk 7-8 org mkn.
TomYam Udang (Large) : RM30
3 menu ni yg sampai dulu..u'ols tengok la udang dlm tomyam tu...adei,mmg takleh thn. Saiz yg besar tau.. bkn yg biasa. Owh ya,kalau u'ols dtg sini 2-3 org,memadai dgn semangkuk kecik tomyam je,sbb katanyayg kecik shj cukup utk 3org mkn.Dan jgn berangan u'ols dpt habiskan kalau u'ols order yg besar2 gini.(we'ols pn tk hbis)
Ini lah semua menu yg dh terhidang seperti yg diats plus siakap size besar masak stim(sori dlm pic Ell tulis kerapu) n ketam bakau masak lada hitam.Ada pulak tambahan ulam ngan sambal belacan.Siakap saiz besar anggaran lebih kurang 1.1kg sekor.Gila ah..Tk terhabis beb,tambah pulak order 2 ekor.Pastu nyesal plak amik sayur sbb kesian bercuit sket je.Bkn nya apa,lauk pauknya bnyk sgt sampai ketat perut nk habiskan.
Siakap Stim (large) : RM35
Ketam Bakau Lada Hitam (2 ekor gred A) : RM55
(lupa nk snap gambar ketam,tp mmg besar giler dr biasa utk gred A)
Semua menu we'ols order serba 2 set large portion kecuali ketam sbb we'ols order yg size besar 2 ekor (gred A) Selambak tu..Air 2 jug besar jus tembikai n jus limau yg fresh.So,u'ols kena istighfar bnyk2 tengok we'ols order nih.We'ols pun geleng kepala pikir camner nk habiskan.Separuh jalan je semua dh surrender. Sudahnya tapau separuh bawak balik.Bukan tamak ya..cuma tak sangka food yg dihidangkan tu terlalu bnyk.(hahaha..Aryan tgh wat magic)
Alhamdulillah..hajat dh tercapai,perut pun dh kenyang.Kat dlm kete memasing duk tersandar sbb perut dh ketat n sendat.Ell lagi tk dpt pusing kiri kanan sbb nk tolong perabis semua food yg ada (kononnyer..tk nk membazir)
Akhir sekali,Ell cadangkan u'ols pegi waktu malam sbb surrounding area lg happening dgn lampu2 neon yg terang benderang ditengah2 kawasan trsebut.Harganya boleh dikatakan murah berbanding restoran2 seafood yg lain.Harga yg we'ols bayar for all these great dishes is RM270 sahaja utk 15org.Tapi rupa2nya apa yg we'ols order ni cukup utk 22-25org makan.Sepatutnya kalau we'ols order yg large portion cenggini,satu set serba satu pun dh cukup dgn angggaran RM150 shj trmasuk extra satu set lg sotong goreng tepung (superb..).
Lagi satu,kalau u'ols kesini utk 2-3org,set yg u'ols amik yg kecik je pun memadai anggaran harganya RM35-RM40 (tomyam-RM15,Ikan 3 rasa-RM15,nasi dan air)
An Evening @ Mandella

Monday, November 02, 2009

at 9 o'clock..



Tajuk n3 takde kena mengena ngan citer hari ni, cuma utk posting ni Ell start type kul 9 (sharp).
~Mula sekali,nak ucap happy 1st anniversary untuk http://deekuntum.blogspot.com/ (Dee).Terima kasih banyak2 sebab bagi award yang sweet ni untuk pembaca blog Dee.Walau baru setahun,tapi blog Cik Dee tu kemain hangat lagi.Followers pun boleh tahan gak..kira mcm fames gak arr..:)Buat Cik Dee,semoga terus bersemangat untuk menulis didalam arena bloggin'.So nice to know you in this blogsphere... cuma belum berkesempatan je lagi untuk bersua muka.

~Ke 2,Ell nak ucap terima kasih jugak buat CT lavender sbb sudi jemput ke majlis hari jadi anaknya Aidil yang ke-2 di rumah mertuanya.Maaf lah CT,biasa2 je akak bagi untuk Aidil.And da food sangatlah sedap lebih2 lagi nasi ayam madu.Mee bandung pun ok.1 more thing,bubur merah n putih (org jawa sinonim ngan bubur ni kan) Mekasih.. siap tapau lagi nasi ayam ngan mee bandung tu.Psst!! CT,ayam madu tu dh habis eh..sedap arr..
Aidil n CT tengah potong kek
bubur merah putih
~Akhir sekali,buat u'ols semua..HAPPY MONDAY !
at 9 o'clock..

Wednesday, July 29, 2009

Kueh~~Kueh~~



Kueh...kueh...sapa mau beli kueh.(gaya ala2 penjual kueh)
Hahaha..konon je.mana de Ell jual kueh.cuma semalam hari gigih Ell buat kueh utk bekfes anak Ell (sebenarnya maknya ni pun kepingin).Adalah sekali aritu Marsha sebut ngan atok dia suh buat kueh keria..yang atok ni pun carik la keledek kat pasar.Malangnyer ,keledek tu dh terbiar kat dapur hampir seminggu lebih tak menjadi2 kueh keria pun.. (atok nyer tak menyempat jer..) so,yang mak nyer ni kesian la kat anak tu nk sgt mkn kueh keria..carik la resepi nye kat internet.Senang je rupanya.. tp selama ni malas na nak membuat..:)
Dan,dengan semangatnya tgh2 mlm sebelum tu...Ell merebus la 2 biji keledek.Empuk je keledek tu Ell terus lenyek dn uli ngan secawan tepung..dh elok utk digentel2 Ell bulat2 kan uli tu cam donut.Abis je buat tu semua tengok2 jam dh kul 1.45pg.Ell simpan dulu masuk dlm fridge.
Bangun pagi tu awal sket dr biasa..agak2 la sempat siap goreng n sira ngan gula kueh keria tu.Boleh dibanggakan la..cubaan pertama Ell ni menjadi.not bad..
Ok,lagi satu ni Ell nak citer pasal apam balik.Apam balik yang Ell nk tunjuk ni lain sket dr biasa..tp mayb ada antara u'ols yang dh penah jumpa n mkn kot..
(ini gambar apam balik biasa atau kacang >ehsan cik google tp silau skit mata..)
Apam balik yang selalu kita mkn tu intinya gula, sweet corn n kacang.Rasanya sedap n manis...... Ell ske mkn apam balik ni kalau melepasilah tahap piawaian tekak Ell nih.


Ini pulak yg kecik2..apam balik kacang merah..pd rupa bntuk ok tp rasa biasa je..Ell tak teruja sgt pun.kebetulan yg dibeli ni rasanya mmg kureng,liat semacam n tk ssedap ada yg prnah ell rasa sblm ni..kesedapannya tu mengikut kepakaran org yg membuat kulit apam..klau dh kena mana jual yg tk sedap tu..baik beli pau. \


Haa...nilah dier apam balik yang Ell nak tunjuk sgt tuh.Apam balik pulut hitam ngan kelapa perasa pandan.Kaler hijau..menarik kan.Kretip kan d'ols ni..ada je nk cipta resepi baru.Sebelum ni mak Ell beli yang tak de kaler..so,dr luarannya nmpk sama n rasa mcm tk berapa berkenan pun sbb dh biasa.Bila ada org buat kaler hijau ni nmpk lebih menyelerakan tmbahn dgn aroma pandan seolah memanggil2 utk di mkn. :)
Apam balik ni hsbn Ell beli kat Pasar Lambak (pasar yg start kul 2ptg -9mlm) kat area tmpat Ell nih.Dia ada gak buat apam balik yg biasa tu...mmg sedap sampai sejuk pun kulitnya lembut lagi..Ell rasa dia mmg dh expert la buat apam balik nih.Pastu tak lokek letak intinya...kalau apam yg kacang tu..rata kacangnya.,jagungnya serta gulanya..emm...tringat2 rasa n kulitnya yg gebu.
Kalau apam balik pulut hitam ni..pulutnya cukup masak tk mentah,kelapanya fresh lemak n mmg tabur rata.Kulitnya dh tentu2 lembut n wangi...
Sebab sedap sgt lah tu berebut ngan dak kecik Aryan,tinggal sepotong je..Ell nk mensnap gambar,time tu jugak dia nk mkn.. :)


Maaf ye,yg ini keluar topik sket.
U'ols tahu buah kemang? ada org panggil buah binjai kan.tp menurut MIL buah binjai bentuknya bulat2 manakala buah kemang ni bentuknya bujur n lonjong sket.Rasanya pun Ell tak berapa sure.Mayb sama kot..Then,buah kemang ni ada yg jenis manis n ada yg jenis masam..kalau dpt yg manis tu..perrgghh,x hengat punya melantak.whateva is,baunya tetap sama..
Ntah napa hsbn Ell beli buah kemang ni kat Pasar lambak tu.. (teringin sgt agaknya...:) Buah kemang ni baunya allamak...mmg menggoda nafsu la u'ols klau yg tringin nk mkn bnda2 msm..adei,x leh thn..
Disebabkan buah kemang ni msm,biasanya MIL campur dlm sambal belacan,kdg2 klau bnyak MIL juga suka buat jeruk..Ell suka juga yg dbuat jeruk,yg mkn mcm tu n cecah gula pn ell suka..sedap.Tp maaf la u'ols,Ell tak snap pun pic sambal belacan buah kemang tu.Takut menyiksa batin u'ols..berdosa plak Ell nih. :D So,u'ols tengok gambar buah kemang je lah ye...
Kueh~~Kueh~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...