PhotobucketPhotobucketPhotobucket
Showing posts with label bugis. Show all posts
Showing posts with label bugis. Show all posts

Monday, October 13, 2008

'Burasak' Bugis

Sebenarnya kn...Ell hampir terlupa nk wat n3 pasal 'burasak' nih.Memula tu ingat,tp bila dh mcm2 hal semuanya tertangguh.tu le....suka sgt menangguh keje .
'Burasak' ni org bugis je yg pandai n mahir buat...Kat daerah Pontian ni ramai jgk lah org berketurunan bugis yg tok nenek d'ols asal dr kepaulauan yg mana satu ntah kat Indonesia tuh Ell pn tk tau.
Owh baru ingat! kepulauan Sulawesi.Dn kenyataan ini disokong oleh kawan hubby nyer niece yg ikut balik beraya kg ni aritu.
'Burasak' dibuat dr beras yg dicampur santan n dibalut dgn daun pisang muda yg masih bergulung kt tghnya tu...Ha...u'ols tau tk bape bnyk pucuk pisang trpaksa dikorbnkn utk buat 'burasak' ni ekk.Huhu Ell pn tk tau...tp yg pasti mmg bnyk.Tp d'ols pn ada yg mengelat tau....dh tk guna sgt pucuk daun pisang yg bergulung tu...yelah,mana nk carik bebanyak kn...
Nampak tk tali yg diguna tuk ikat tuh...panjang tau...lebih dr 2 depa org dewasa.Utk memastikan yg air tk masuk kebahagian dlm bg menjaga mutu 'burasak' tuh. Coz, kalau air dh masuk, tk menjadi lh 'burasak'.Lapisan luar ni just guna daun pisang biasa je...
Bila buka tali n daun lapisan luar,u'ols akan nampak satu lapisan lg yg Ell lupa nk snap.Then akan nmpak mcm dlm pic nih.Tiap2 satu bungkus mesti ada 5~6 keping nipis2 'burasak'.
Ni, sebenar nya tk berapa menjadi.Menurut pakar nya...'burasak' yg bagus tk kn peroi atau bahasa lainnya hancur....Sepatutnya..'burasak' ni akan mampat jd sekeping cam....apa ek nk ckp.ha...cam lepat la gitu... Ni kiranya org yg buat ni cuma semi pro la...cam wat ketupat jugak...kalau tk pandai sukat beras,mcm2 leh jd..lembik la...keras la...
 
Yg ni namanya 'lepat loi'.kaedahnya sama,cuma yg ini d'ols guna pulut.Then,dibungkus bentuk segitiga panjang.
Ni lah rupanya bila dh bukak....

'Burasak' n 'lepat loi' ni boleh dpt masa hari raya je...mcm lemang, ketupat n ketupat palas tuh....n thats y we tk melepaskn peluang meng'order' burasak dr bugis kg nih. Sedap lah kalau di mkn dgn rendang,serunding n kuah kacang.Baru2 ni d'ols ajar, sgt sedap jugak dimkn dgn gulai asam pedas ikan parang....Rasa 'burasak' ni sgt sedap!!!U'ols can imagine rasanya cam nasi lemak bungkus ngan daun pisang tu...tp 'burasak' ni rasanya lg superb....


*Kalau tk guna daun pisang yg bergulung tu...'burasak' akan jd hijau...coz warna daun pisang tu menurun...tk elok katanya...
*Proses merebus 'burasak' lebih kurang 4~5 jam..cam ketupat gak...
*Nk membuatnya mmg sgt leceh...sbb tu susah org nk belajar buat 'burasak' nih. N yg mahir buat 'burasak' ni hanyalh org2 tua je....*hiks*


'Burasak' Bugis
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...