Sunday, February 08, 2009

::coctail pudding custard::



"Salam U'ols..harini chef Lady akan menunjukkan cara2 membuat dessert yg mudah dan sedap."Hahaha perasan plak jadi chef.tk pe,verangan jer...
Ok lah u'ols,ptg smlm Ell kerajinan nk buat dessert nih.Ntah lh..tekak yg rasa nk mkn,tu yg layankn anak tekak tuh.resepi ni dulu my MIL yg ajar..ye la,ank die (me hsbn) dh suka kan.Apalagi perturunkan la..
Bhn2 nya senang je..tk bnyk pn.

BHN2:
tepung custard
evaporated milk
gula
vanilla essence
air
coctail fruits(dlm tin)
plus apa2 lg buah2 yg u'ols suka.

METHOD:
FOR PUDDING

Campur 1cwn tepung custard dgn 4cwn air.tambah 1/2cwn gula.masak atas api sederhana besar.

Sentiasa kacau sampai pekat dan proses ini mengambil masa lebih kurang 5-7minit.

Masukkan dlm acuan ~ikut bentuk kesukaan sendiri.kemudian sejukkan ~kalau nk cpt,masukkan dlm fridge.


utk kuah

guna susu sejat,kuantiti..ikut suka berapa bnyk nk kuahnya..tambahkn gula dan sedikit tepung custard.Ini pn agak2 la nk pekat or cair kuah tuh.

ada sesetengah org letak telur.tp ell tk suka sbb nnt hanyir..ikut cara ell ni senang.:P


SERVING
Ni cnth buah dlm tin yg ell guna.ikut suka ati u'ols lh ye nk letak buah apa.. (yg ada whole grapes n dice pear best. tk lupa, slice peaches)

keluarkn puding dr acuan,bubuh la dlm bekas yg u'ols suka eh.letak sket coctail fruits td~


Tuangkan kuah n ready 2 eat.Nk sedap,kuah tu masukkan dlm fridge..mkn sejuk2 kn nyaman...


See,senang kn.semua proses ni ambil masa lebih kurang 20-30mnt je..yg lama nk menunggu tu time nk sejukkn je..


*untung duduk ngan mertua ni.mcm2 benda yg diperturunkan..resepi ,petua n apa2 je lah kaedah dlm rumahtangga.




 

5 comments:

@t00neY r00neY® said...

sile pos skali lg ke rumah aku ell..
ko ni xpenah hantar...
yg dtg nenas setin ..
kekekek

Azie said...

same mcm my hb sukee benoo puding nih..kalu lameee tak buat mule ler perli2 tp bkn ckp ke kita ckp kt anak2 hehehehe..sbb tu rmh ni mmg sentiasa adee stok buah2 koktel :)

~ Lady ell ~ said...

@tooney rooney>
hehehe..nenas setin pn jd isu.ok la tu..kalau ko dtg sini, kenduri aku buat tau..;P

Azie>
yg perli2 tk thn tu..nape hb u tk minta ala2 manja..hehhe.
tp mmg betul tau..stok mesti ada kn..

Dee said...

wah..nmpk sedap..kita penah buat tp x jadi..nti try awk pya resepilah plak..kot2 jd..

~ Lady ell ~ said...

dee>
ha...yg ni dee cuba mesti jadi..senang je..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...