PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Wednesday, April 28, 2010

Apalah sangat salahnya~

 Salam...
U'ols dengar tk berita semalam yang remaja mati ditembak polis di Shah Alam.Ell geram tau..(pulak tu nama sama ngan laki aku) bnyk dah kes2 yang melibatkan polis 'kurang' bertanggungjawab ni.Dulu masa awal2 penglibatan Ell dengan blog ni,Ell ada gak komplen pasal polis KLIK SINI .Bukan nak menyalak tak tentu pasal,tp ada sebabnya mengapa.Sebabnya nak bagi polis2 ni sedar sket yang tanggung jawab mereka tu mulia kalau dilaksanakan dgn cara yg betul.


Pertama sekali takziah buat keluarga dan Al-Fatihah buat adik Aminul Rashid Amzah, mangsa tembakan PDRM.Susulan ringkasan kisahnya,saksi utama kes tersebut – yang bersama mangsa ketika mangsa ditembak – yang disebut oleh satu laporan akhbar sebagai Aminul Rashid Amzah (atas) – membuat laporan di balai polis Seksyen 11 jam 9.43 malam kelmarin.

Laporan polis rakan adik Aminul Rashid :
*mendakwa dia dan mangsa, telah memotong kenderaan polis dengan laju.
*Dakwanya, kereta mereka kemudiannya dikejar sebuah kenderaan MPV polis dan ditembak, mengakibatkan kereta mereka terbabas.
*Dalam aduannya itu, rakan mangsa itu mendakwa keluar dari kereta untuk menyerah diri dan mendakwa salah seorang anggota polis menendangnya dari belakang.
*Dia juga, dalam aduan tersebut, mendakwa anggota polis yang lain turut memukul dan memijaknya beramai-ramai.
*Dia mendakwa meronta-ronta serta dapat melarikan diri daripada anggota polis tersebut, lalu balik ke rumah".


Kenapa polis tembak mereka ni? Tak ada siasat2,main bubuh aje ikut sedap dia. Mcm tak de cara lain yang boleh dibuat..kalau mereka tu menyerang tembak dulu tu mmg sahlah.Ini senjata apa2 pn tk ada.Nak auta cite plak,nk cover linelh tu. Geram tau.Mcm2 citer yg dh dgr  ttg ketidakbetulan perihalaku pak polisi ni.Mmg tk dpt dinafikn n kita paham ttg tugas yg djlnkn  polis utk apa2 dsbnya,tp patut2lh hoi.Jgnlh hentam sebarang aje atau ikut ckp org trtntu bulat2 klau tk betul.Ingat apa.Negara kita ni ada law tau..bknnya rule of the jungle..Gunalh akal yg ada.Dlm hal ni cthnya,pintaslh balik ke keta tu n pastikn dulu btul2 apa dsb atau  kn polis ni dh advance tk mcm dulu..so dlm masa kejar mengejar sambil ceklh no.plate keta dulu tah ada ke tak kesalahan,kes keta hilang ke apa atau yg lain,barulh tengok kesalahan yang lain.Betul2lh.Ikut steplh bedul.Itu pn nk ajar ke.Last2 rupanya mangsa tu budak aje.Haa..mulalh gelabah.

Ada beberapa keraguan dalam kes ini :
1.    1. Mangsa tidak guna senjata lawan polis..kenapa mangsa dibunuh sedangkan ikut laporan polis oleh saksi utama, di dalam kereta tidak ada walau sebilah senjata seperti yang "didakwa polis".
2.    2. Saksi utama "dipukul" oleh 4 pegawai polis yang bunuh mangsa..pastu dilepaskan saksi itu kononnya mangsa "penjenayah besar" dan polis tiada pilihan selain menembak mangsa
3.   3. Kenapa polis "menembak mangsa di kepala dari belakang" sedangkan kereta yang mereka naiki tersebut tidak dapat dipandu dengan laju akibat tayar bocor.
4.   4. Polis hanya boleh menembak apabila nyawa mereka sendiri terancam atau apabila nyawa orang awam terancam sedangkan dlm hal ini mangsa langsung tidak bersenjata.
5. Mangsa dibunuh atas kesalahan samun ke? Adakah mangsa sebelum itu menyamun??????Tak ada kan..janganlah main syak n bubuh aje..mangsa lari kerana tiada lesen memandu..ini diakui oleh saksi utama dan juga keterengan keluarganya..polis tak boleh tipu.Agak2lh..

Jelas jika dicampur keterangan saksi utama, saksi pakar bedah siasat dan juga keterangaan keadaan waktu pembunuhan itu berlaku, ia akan membantu kes ini untuk diselesaikan. Sesiapa yang buat jenayah hatta polis sendiri pun, ia mesti dibawa ke muka keadilan. Kepada pihak pendakwaraya,tolonglah lakukan pendakwaan dengan betul dan jangan biarkan mangsa serta keluarganya dizalimi.mangsa yang kesalahannya hanyalah kecil sahaja..iaitu memandu tanpa lesen..dan yg sepatutnya hukumannya bukannya hukuman bunuh...tapi cuma denda berapa ratus sahaja..

Agak terkilan jugak remaja yang baru berusia 15 tahun mati sia2 kerana kesalahan nya belum dibuktikan lagi.Bayangkanlah kita sebagai ibu bapa yang membesar dan membela anak2 pastu anak mati dengan cara seumpama ni.Kalau Ell memang sedih.. Walau apa pun keadaan kejadian yang berlaku, kenapa polis yang menembaknya hanya di tukar ke tugasan pejabat?

Bandingkan laporan di Berita Harian dan Free Malaysia Today. Laporan yg berbeza sebegini akan mendorong kepada pelbagai jenis cerita, mungkin yang sahih, atau mungkin rekaan. Sangat2 mengharap siasatan terperinci akan dijalankan oleh pihak polis.
Baca dengan lebih lanjut di blog Best1of4


 *Maaf ya,bukan nak menghina polis,ahli keluarga Ell dan suami pun ada dikalangan polis..tp biasalah'disebabkan nila setitik,rosak susu sebelanga.'





17 comments:

bspotgurl said...

Ell, sedih kan dengar cerit ani. Semalam I pun dengar citer ni masa tgk berita.. Sedihnye mak die. Al-Fatihah

Elly Emmy said...

al fatihah..

kesian nya .. memang kes naya ni..

mummy_ayu said...

al fatihah untuk arwah..ada dengar kes nie..memang confius plus geram...

rasp said...

tu la sis...pagi semalam masa baca paper mmg tak caya tul...
then bila tgk maknya arwah tu, sebak rasa dihati...
terbayangkan kalo lah arwah tu anak i, dikata yang bukan2...
aisshhhh...
semoga kebenaran dibawa ke muka pengadilan...
Al-Fatihah utk arwah....

sweetfiza said...

takziah wat keluarga arwah ...mmg trpranjat gak le bla bca dlm paper smlm... muda lg bdak tu ...

FCUTEAM said...

bodohlah polis tu... kalau dah jadi polis.. buatla keje elok2... macam kes samseng je... apelah nak jadi..




komen i punya entry gak ye.. klik bertubi-tubi kat sini >>BAGAIMANA NAK JADI BLOGGER YANG DIKENALI RAMAI DENGAN BERKESAN !



Dunia Mommy Comel said...

comel mmg anti ngn polis siyess xsuka sgt badan uniform nih..dorg cm bangga dapat pakai uniform malah bangga sebab da pistol skali ..dalam tugasan dorg nih hampeh,da pengalaman adik kena tuduh padahal tu kesalahan group dorg ..mmg sejak tu ..jgn harap la nk pandang pun xhingin ngn dorg nih cm haram J ..tugas dorg nih dah xmulia tapi haram..sume haram lah...

ceksumolek's said...

org slalu ckp polis itu poils ini.. tpi bila perkara mcm nih jadi lagi busuk nama polis.. huhu~

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

arwah nie my boss punya anak py kawan .. sedihh sgt2 .. bdk tue muda lagie .. dan mmg baikkkk .. doa sgt2 keadilan terbela

Tie HT said...

semua org sedih ell pasal kes ni..akak turut rasa sangat2 simpati..kesian sangat..

Mangsa bukan nya rogol orang pun..cuma takut sebab takde lesen je..

kenapa tak cari pembunuh Nurin Jazlin dulu dan tembak pembunuh tu..
itu baru betul..

ini budak mentah yang ditembak..budak2 skang memang la nakal tapi agak2 la kan nak ambik tindakan tu..

sebab kes mcm ni la org ramai jadi tak respek kat kepolisan negara..cepat-cepat lah perbaiki dari sekarang..

Al-FATIHAH UNTUK ARWAH

kazmyra afkar said...

ya allah, gilenya..
benci la polis ni, kekadang dye menggunakan kuasa yang salah...

~ Lady ell ~ said...

bspotgurl>>
tk kiralah mak manapun kalau anak buat salah sedih jugak kalau gini cara 'pergi'nya..


uda>>
dan zalim jugak.tak patut!!

~ Lady ell ~ said...

mummy_ayu>>
aih,rasa nak pelangkung je polis tuh.

rasp>>
naluri hati ibu..walaupun anak orang,sebak jugak dengar berita mcm ni.sedekahkn je al-fatihah semoga kematian arwah terbela..

~ Lady ell ~ said...

sweetfiza>>
kalau ell dh meraung..tp ibu arwah tenang jugak.penat2 n susah payah dh jaga ank,last2 mcm tu jadiknya..hati sapelh tk sedih..


Aiz>>
ya,polis yg bodo..

~ Lady ell ~ said...

comelcomot>>
true3..i sokong u comel.derang pentingkan poket derang je..hah! kalu nk setel,bg duit tepi.hotak!!


aisumi chan>>
kesian ekk polis ni..huhuhu..

~ Lady ell ~ said...

diana>>
insya'allah,kalau betul caranya..alfatihah...

tihara>>
betul kak..macam budak ni perompak besar.

myra>>
pistol tu buat die giler...dh meroyan sgt nk menembak...

ratna said...

ell.. ni tak tau ker tak apa yg saya nak ckp.. setahu saya.. kalau suspek tidak memberikan tembakan atau mencederakan polis..selagi tu diaorang tak boleh menembak jugak.. musykil kan kes ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...