Friday, October 23, 2009

Puding Gula Hangus

Sekarang ni,Ell rajin benar buat desserts.Tambah pulak makanan tu sumer manis2.Yang heran tu,gigih pulak nk buat sendiri..mungkin ada roh kerajinan kot..:)
Semalam,(sebenarnya dh 2kali buat dlm bulan ni) Ell buat puding gula hangus..atau biasanya org panggil puding caramel.So,Ell rasa nak share lah resepi ni ngan u'ols.Resepi cara Ell ni senang je,tk leceh n tak banyak kerenah.
Bahan-bahan yg u'ols mesti ada
Untuk Puding
~ 2 sudu makan tepung custard (apa2 brand)
~ 4 biji telur
~ 1/2 tin susu pekat manis (apa2 brand)
~ 1/2 tin susu cair (apa2 brand)
~ Vanilla esen
~ 1 tin air (guna tin susu tadi)

Untuk Caramel/gula hangus
~ 2-3 sudu besar gula

Cara-Caranya
1.Panaskan pengukus,biar sehingga air menggelegak. 

2.Masak gula dalam loyang yg diguna untuk mengukus, dgn api perlahan. 

3.Biarkan cair sehingga mendapat warna keperangan yang ideal.Jangan hangus..nnt rasa nya tak sedap.ratakan keliling loyang dan ketepikan.

4.Dalam bekas lain,pukul telur dan esen vanilla,masukkan tepung custard,masukkan susu pekat dan susu cair.Kacau/pukul sehingga sebati.Tuangkan 1 tin air.Pastikan tepung custard hancur dan tdk berketul2.
5.Tuangkan bancuhan dalam loyang yang berisi caramel tadi.
6.Kemudian kukus selama 20-25 minit. 

7.Keluarkan dr pengukus,biarkan sejuk seketika kemudian diterbalikkan.See,puding caramel ku..:P



8.Masa nak makan/hidang,bubuh lah buah2 kesukaan...atau lebih senang lagi guna coctails fruits.baru sedap dimakan...tambah pulak kalau sejuk..

Senang kan u'ols..tak leceh,dlm setengah jam -45minit dh siap.Ell rasa buat puding caramel ni ada pelbagai versi..ada yg cairkan gula guna butter n ada jugak yg letak air sket.Tp ni versi Ell,sgt mudah.Utk puding nya pun..senang.Kos anggaran tak sampai RM10.Caranya pun tak sampai 10 langkah.





8 comments:

mamaadam said...

RAJINNYA MAMA TO BE NIH.. KITA PUN SUKA PUDING GULA HANGUS NIH TAPI RESEPI ADA LAIN SKET LA, SEDAP KANN

*ayu* said...

sedapnya ell... pos kat PJ skets? ahhahaa..

joking je..

Dee said...

sedapnya..terliur2 dh ni..

Joyah Sempoi said...

salam..

kat sini kalau buat puding tu, jenuh tunggu gula nak hangus sbb gula sini..tak sama mcm msia..dia tak nak hangus..kaler dia mmg putih jer, masak la satu jam pun..pelik..kita kalau buat, mmg kena tambah gula perang..

AQisH said...

ehh..kebetulan lak..tadi baru lepas wat puding ni..rasanye puding ni lah yg plg senang nk buat dlm duniakan ;)

~ Lady ell ~ said...

mamaadam>>>
alah,tekak ni terasa benar nk mkn benda yg manis2..ermm..mmg le sedap kalu dh manis ..:)

ayu>>>
sis,nnt difikirkan cara nk mengeposnya ye..:)

~ Lady ell ~ said...

Dee>>>
tak yah terliur nyer..dee tu lagi slalu mkn sedap2..kalau takat puding ni buat senang je..

joyah sempoi>>>
laa...ye ke,gula jenis apa agaknya yek.bukan gula tebu ke cik joyah.

aqish>>>
betul3..tp kalau beli or org buatkan lg senangkan..:D

Izan said...

sedapnya.. terliur da ni... nnt dtg balik nk amek resepi =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...