Wednesday, July 20, 2011

Rajin yang lain macam waktu berpuasa~


 Lagi beberapa hari je kita nak menyambut ramadhan.Lebih kurang 11 hari kan..Ada orang tu kan,bila dah nak dekat bulan puasa..dia baru sibuk gigih nak bayar puasa.Tapi berlagak seyh dah setteled sebab cuma bayar 6 hari je,kononnya yang hari-hari selebihnya puasa sunat bulan sya'ban katanya..(tuan blog kata)



Pastu kengkonon tetiba rasa diri rajin yang terlebih sangat.Macamlah supermom. Bila dah puasa tu,tak tau lah memang ikhlas rajin ke,atau nafsu je yang terlebih ngengada.nak layan tekak katanya..kesian tekak puasa kan..haha.Hari ni kang rasa nak buat kek gula hangus,esok pulak nak makan puding karamel,tetiba pulak nak layan chicken chop,pendek kata tah resepi apa-apa pun main sebat je.Bukan boleh tengok gambar makanan,ada je yang nak dikarang.Tak pasal2 resepi yang seumur hidup tak pernah buat pun alih2 menerai...sib baik jadi.

Ok,itu tadi bab nak memasak..tiba pulak datang rajin membongkar setor yang kalau korang campak cicak pun belum tentu hidupnya.Takde oksigen katanya.Sambil tengok-tengok apa khazanah yang tak dituntut tu kita bakor je.haha Alih-alih ada pulak barang-barang lama yang boleh diguna pakai semula.Kisahnya dah berzaman 2 biji setor tu tak berkemas..hahah dasarr.Maklumlah kan,mak mertua Ell ni anak ramai..mana yang dah tak mau pakai tu dan nak tukar baru,semua pakat dok hantar balik kampung..makanya rumah kampung pun dah macam setor lah gamaknya..Ok tak pe,semua dah clear,mana baju-baju,pinggan mangkuk,perkakas yang tah hape-hape tu dah bungkus siap-siap tinggal nak sedekahkan je.Sesi ini makan masa seminggu lah juga..rumah terkapar macam kapal karam:P

Tapi yang satu ini tak boleh tahan tahap kerajinan dia.Sudahlah puasa katanya,nak eksesais pulak.Tidak ke lembik nyawa.Memang rajin yang lain macam sungguh lah gamaknya.Yelah,inilah masa nak trim badan kan..tapi slim nye tak merasa juga.pelik sungguh.

Alahai,tu semua sebab tak mau rasa lapar sangat.Jadinya buatlah macam-macam benda.Ya,betul...kalau duduk sesaja rasa kejap-kejap kang nak jengah dapur.Makanya itulah solusinya...:)






5 comments:

Lelord said...

kahkahkahkah bab cian kat tekak tu aku suka

rasp said...

takde ke rasa terlebih rajin nak datang clearkan umah i plaks hehehehe

Dee said...

a'ahlah..tekak mmg ngada2 sket time puasa..hahaha..

~ Lady ell ~ said...

lelord>
kan....tau tak pe..hehe

rasp>
xtra charge bisa ngak buk...:D

Dee>
betul,mcm2 nak mkn..tengok jelah bulan puasa nanti..tah ape2 je beli kat bazar..pastu tak habis..tp we'ols jarang lah beli kalau takat kuih muih biasa tu.

Reena said...

Selamat berpuasa dear :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...