Thursday, May 14, 2009

~ the name of the fruit ~





Kuini fruit. Harap maaf ya, tak trsampai hati Ell nk menyebut nama buah ini dlm Bahasa Melayu kita krn jika disalah tafsirkn bunyinya boleh dikata agak mengujakn bagi sesetgh pihak ...haha...
Namun apa yg penting Ell rasa semua org sedia tahu akan kewujudan Kuini Fruit ni. Kuini dlm bahasa scintificnya Mangifera Odorata.Wah,cool kan nama tu dn mmg sesuai sgt.Mcm nama jepun pun ada.. :D Kuini adalah buah2an dlm kumpulan mangga (mangifera) yg mempunyai bau/odour yg sangat menarik (odorata).Wow, die punya wangi...sebatu dh boleh bau. :) Bukan setakat memanggil2 org,serangga pun dtg.Sstghnya,ada yg dh siap duk bertapa kat dlm tuh. :)
Skrng ni,kat tempat Ell tgh musim kuini.So mmg melambaklh buah ni kat umah.Tak taulh Ell kt tempat lain ada musim ke tak.Stakat ni Kita org tk prnah beli lg.Smuanya jiran, sedare, tk pun kawan yg kasi,Buat pengetahuan shj, sbnrnya kt depan rumah sini pun ada pokok kuini..tp tk ramah pulak buahnya kali ini.


Ha...nmpk tk menimbun dlm mangkuk tapis tu. Bberapa jam lps Ell amik gmbr ni tiba lg sebungkus besar MIL bawak balik dr umah abang dier kt Serkat,Pontian...rezeki2.. :)

U'ols,ambik bau je lah ye...kalau takde bau..buat2 cuci mata dulu smentara nk menerjah mana2 kedai buahan brhampiran.Kuini jugak sedap kalau buat sambal.Mmg mengiurkan...


*agak2 tak jumpa kuini ni kat kedai...meh dtg sini.Ell kasik free... :P Tgh bnyak ni..




 

16 comments:

T.u.Y.a said...

sedapnye...
bau dia mengancam tau..
kalau yang kedekut tu mmg x leh nak sembunyikan buah Kuini ni..hehehehe..bau dia sekampung leh hidu..
agknye kat umah mak Tuya pun dah musim buah ni kan..

eya said...

mmg sdp buah ni..kite suke buah ni dr mempelam..
buah ni jrg dpt yg elok isi dia..mesti penuh dek ulat.

@tune® said...

bau la ell..
sapai sini baunye!!!

Yan said...

betul bau dia mengancammm

iena hamdi said...

musim kan skrg ni.. hari tu balik umah mertua akak pun ada buah ni.. huh bau dia perhh kuat betul

~ Lady ell ~ said...

tuya>>>
ya betul2..mmg tak boleh sorok bau dier..try la cek kat kampung..mana tau ada rezeki kan.. :)

eya>>>
betullah eya..agaknya sbb baunya yg wangi tu serangga dan ulat pun suka kan..

atune>>>
uish! dahsyatnyer deria bau ko.. :D

yan>>>
kalau rasa tr ancam nk kena sedia pisau tuh.kita hiris2 dier, pastu kita ngap! :D

eina hamdi>>>
semerbak je bau dier...akak balik umah MIL yg kat benut tu eh.. :)

rasp said...

last wiken baru je buat sambal letak kuini ni sis..tapi buahnya beli kat kedai lah iye.

i mmg suka banget buah mangga .... tak kisahlah kuini ke, mangga epal ke, mangga thai ke..asalkan mangga...mmg terkecurs i tgk buah mangga u nie sis..uwaaaaa...minta post kat i sebakul ya hahahahaha

Alicia said...

dek, cer ko email kat akak..apa ke nama buah ni yg ko tak sampai hati sgt nyebutnye..aka nak gak tau...im sorry!!

Dee said...

cuba ko bisik ell..apa nama buah ni dlm bahasa kita..kihkihkih..tp dee x mknlah buah kuini..takut nk cuba sebenarnya..nmpk sedap..

Dearie t.h.e STRAWBERRY said...
This comment has been removed by the author.
Dearie t.h.e STRAWBERRY said...

haaa mmg besh akak.. umah kite pn ade melambak.. kt johor mmg tgh musim kn.. balik umah ari2 pn dok melantak.. tp xleh mkn byk sgt sbb batuk xhilang ag.. heheheh

~ Lady ell ~ said...

rasp>>>
wah sis,awal2 dh buat sambal ekk.tak menangguh-nangguh. :)

sorry la sis,dh buat sis kecurs...mmg betul diakui species mangga semua sedap!!! part nk mengepost sebakul tu...takut tk sampai kat sis buahnya dh habis..maklum lah baunya yg harum tu,tentu menggoda pak posmen tu. :D
tp kalau sis dtg sini hari ini,dijamin sis akan dpt puluhan biji. :)

Alicia>>>
amboi kak lys...lamanya tk nmpk batang idong.. :)blog dh update?nnt ell jengah ye.. :)

buahku...eii ko pikir lh sendiri kak.. :D

Dee>>>
hahaha..ada sket kelucahan disitu.malu nk menyebutnye even brbisik la cik dee.alahai..nape tk mkn.sedap tau.owh,takut gatal tekak eh.jaga suara ke.. :)tp mmg betullah kalau lebih sgt boleh batuk.

Dearie STRAWBERRY>>>
thats rite dear,tk boleh mkn bnyk...nnt tekak rasa mengenyam je...pastu batuk.abis nk wat camner ekk,bau dier tu adeii..tk thn mmg menggoda org suh mkn.. :)

neezareef said...

susah jmpa gak buah nie
dulu umah arwah nenek ade..tp skg dh tade
bau dia mmg mengancam

Izan said...

alamak... terliur la plak. hehehheheh

~ Lady ell ~ said...

neezareef>>>
kt bp pun susah nk jumpa buah ni..ish,dh moden sgt bandar bp kot.tp kalau ceruk kg mesti ada tu.. :)

Izan>>>
mohon maaf ye izan.. :P

ct rahani said...

serik plak sy nk makan kuini nih.. ingt dulu bibir bernanah sbb terkena getah.. huhuhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...