Thursday, May 19, 2011

Kerabu Kerang Pucuk Paku~

Lama dah tak post n3 resepi masak memasak ni.Maklumlah..zaman sekarang ni ramai dh yg pandai memasak tahap master.Kalau resepi yg ala2 je tu malas ah nak publish..buat segan je.Coklat kek ke,ciskek ke,cupcake ke...Org lain lg dh expert.Tapi resepi hari ni Ell rasa lama dah tak buat..Ramai jugak yg tanya camner nak buat kerabu pucuk paku ngan kerang ni.So,Ell publish kat sini biar d'ols refer ke sini je .Senang kan.

Tu diaa..lebih kerang dr pucuk paku.Pasal tu nama dia kerabu kerang pucuk paku.Kalau kerabu pucuk paku dgn kerang...dh tentu pucuk paku lebih bnyak dr kerang..hahaahah gasak ler,korang paham ke.


1 Ikat pucuk paku perak(mcm dlm gambar yg digoogle ni) 
1 Genggam taugeh
Sebiji limau nipis
4 Sudu besar santan pekat
1/2 Kilo kerang
(rebus sebentar & buang kulit)
3 Sudu besar kerisik
Gula dan garam

DITUMBUK (mcm sambal belacan)
3 Biji cili merah
3-4 Biji cili api
(tambah jika ingin pedas)
4 ulas bawang merah
2 Sudu besar udang kering
(disangai)
atau gantikan dgn belacan

CARA MEMBUAT:-
1. Siang dan Celur pucuk.Begitu juga taugeh, sebentar sahaja.
2. Satukan semua bahan dan perahkan limau. Gaul rata dan hidang


Ok,SELAMAT MENCUBA
Ell meratah mcm tu je...ini jam ai tak layan nasik..heheh


10 comments:

atty's said...

sedapnya kerabu kerang..lama dah tak makan..

siti zaleha said...

waa....mcm sedap je...saya amiklah resepi ni...lately suka sgt makan mcm2 jenis kerabu...hehe..

~ Lady ell ~ said...

atty>>
saya pun dh lama tak mkn...tu yg tetiba teringin...:)

~ Lady ell ~ said...

siti zaleha>>
silakan cikgu mencuba...kerabu2 ni mmg sedap.

rasp said...

kalo i buat kerabu nie...
mesti i omit itu kerang hehehehe...
coz i kureng skit kerang2 nie sis...

Cik Wanie Ghani said...

wanie suka mkn kerabu kerang,
tapi x suka ada pucuk paku,
hihihihihi

kalau ngn taugeh ok,
hihihihi

ieda said...

uishhh sedap nie dikk .. kalau makan nasi panas2 .. erghhh
tapi akak kalau kerabu nie suke ratah gitu je .. kecuali kerabu mangga lee :))

nelly said...

adoi ..lapar ~~~

@tune® said...

kalau aku dtg umah ko...leh dapat nih x?

leh request x?

hihi

Lieya said...

Hai Ell, sorry tuh hari xdan nak pegi opening kedai husben Ell. Dah bercuti time Ell msg tu, hu hu huuu.. naik2 keje tengok dah terlepas... ehehehe sorryyyyyyyyyy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...