Wednesday, November 24, 2010

Terkorban di hari Raya~

 Salam...
Di Kg Serai,Hulu Langat, 10 ekor lembu berjaya dikorbankan sempena hari Raya Aidiladha. Alhamdulillah,Kerajaan Negeri Selangor juga turut menyumbangkan seekor lembu utk tiap2 Masjid di seluruh negeri Selangor (mesti mentionkn sbb tv tk kluar).Kakak ipar Ell dan suaminya beserta 4 orang anknya tidak termasuk yg bongsu (3thn) berkorban untuk tahun ni di Masjid Sg Serai,Hulu Langat.Untuk melengkapkan bilangan 7 org utk seekor lembu,SIL4 masukkan sekali nama bondanya iaitu MIL kepada El.

Ell tak tahu nak citer panjang lebar,sebab detik2 kejadian tidaklah Ell saksikan dengan mata Ell sendiri.Semuanya dah dikisahkan didalam gambar yg hsbn Ell amik ni.


Inilah lembu ke4 yg ditumbangkan milik SIL4 anak beranak.
Satu bahagian nama dari sekor lembu ni dpt 3kg,jadi 7 nama maknanya we'ols dpt 21kg daging tidak termasuk tulang.Yang selebihnya diagihkan kepada penduduk setempat.

Ada antara yg didalam gambar atas ni hsbn SIL4,tp tah yg mana satu susah nak dicamkan.Pakaian d'ols ni sama je sbb ditaja oleh Masjid kg Serai.Setiap sorang dpt sepasang baju dan topi.Itu utk sesiapa yg dh ditugaskan untuk menumbangkn dn melapah daging.

Ni lah orgnya..SIL4 nye hsbn.Juga owner Kolam memancing Tepian Rimba.
Peladang yg boleh dikatakan agak berjaya jugak lah.Kambing ,arnab,ayam,ikan dan udang semua ada dibela.:)

Ok,untuk menu hari raya Ell tak teringat pun nak amik gambar.Antara juadah hari raya we'ols ialah nasi impit,sayur lodeh,sambal goreng,rendang ayam,udang galah goreng,ikan siakap goreng berlado n pd sebelah petangnya pula sebahagian dri daging korban yg dibawa balik we'ols mengerjakanlah ia n selamat di satey gorengkan juga dimasak merahkan.Yang mana bhgn tulang belulang tu,biasalah  di sup kan.:)Seperiuk sederhana besar sup tu utk fmly we'ols semalaman je dah habis.Syukur tak membazir..

 Semoga sumbangan korban kali ni membawa berkat untuk SIL4 sefamily.Dan secara kebiasaannya SIL4 n hsbn akan berkorban setiap 2thn sekali.






5 comments:

Lieya said...

Time raya korban puas makan makan daging...silap2 haribulan hari2 berlauk daging, kan ell

suffer8zine said...

makan daging banyak boleh jem pale, heheh

Terkini : Wanita Paling Rendah Di Dunia

Dee said...

seronoknya buat qurban..dee ada lagi sebekas daging dlm fridge..tgh pikir nk masak apa weekend ni..jemu dah sebenarnya..

~ Lady ell ~ said...

Lieya>>
betul3...kene list la nk masak apa.:)

suffer8zine>>
ya3..pastu org kata mkn daging selalu bikin naik angin.hati panas..:)

Dee>>
untung lg sebekas Dee..ell ni berbekas2...:D mmg betul lah mkn daging hari2 pun jemu jugak.
Dee masak je soto daging.atau kata mudahnya sup.mkn ngan nasi impit atau mee.

Joyah Sempoi said...

hehehe, tengok tajuk ingatkan apa yg terkorban..kat sini pun byk org buat korban, maklumlah kambing terutamanya sangatlah murah..lembu mahal sikit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...